Oct 13, 2009

Celik-Celik dah..

Rasanya ramai di kalangan kita lahir-lahir sudah ada cukup pakai dari segi harta lah kan malah kasih sayang mmg cukup bagi kita yang dilimpahi Allah S.W.T dan family kita.Semua yang kita ingin kan idam kan boleh di katanya 90% dapat lah.Cakap je nak apa handset,moto,kereta,bot,jet ski semua just dengan minta je dengan parent kita.Ya Allah !! bertuah sungguh kita kan…hmm then kalau orang tanya nnt apa yang perlu kita buat untk balas jasa ibubapa kita nie..rasa nya jwp nya akan lebih kurang camnie…

“Jasa ibu bapa tu tak terbalas ,saya nk belajar sungguh-sungguh dengan belajar pandai-pandai je bleh balas jasa ibu bapa”

Antara jawapan skeptical yang biasa menerjah ke gegendang telinga kita,maybe anda ada jawapan lain ,visi yang lain untk repay back jasa parent kita.Tahniah kepada anda!!

Kepada mereka yang lupa dan akan lupa pada ibu bapa mereka ,nasihat saya cuba lah renungkan kisah Tanggang ,kalau di Indonesia Malin Kundang.Kisah anak yang lupa jasa dan siap derhaka lagi tue.Kejam betul peribadi anak macam tue tp semua dibalas semula oleh Tuhan sekalian alam Allah S.W.T.

Memang bertuah…


                                   celik-celik dah....



Celik-celik time bangun tido dah masuk msg yang mmg di nantikan
“Aii syg dah bngun ke?dah breakfast ke?”
Tu dier msg dari pakwe mahupun awek pada setiap pagi yang indah.Pastu keluar bilik dah siap makanan buat breakfast .Memang bertuah..!!!

Kalau yang berada di hostel tak kisah lah kt U ke kt poly ke ataupun maner-maner college laen.Bangun dah bleh bukak PC layan FB ke YM ,kalau kata tak cukup duit juz call je ,kejap nnt masuk lah duit tu.Memang bertuah…!!!

Kalau nak g shopping lak lagi lah bertuah semua bleh rembat je macam lah dah nk kiamat.Sebab nak ikut trend baru ada gaya.Memang bertuah…!!!

Kalau yang dah ade kereta dengan motor ,tiap-tiap hari leh kuar berjalan ,pegi kerja dan pegi dating.Semua tempat kira boleh sampai lah,duit minyak jangan risau…Memang bertuah..!!!

Kalau yang nafsu makan yang jenis memilih lak,semua xleh makan alergi katakan padahal boleh je.Kalau xde ayam,daging sotong memang tak sentuh la makanan tue.Maggi jangan sekali lah.Last skali pegi lah makan Pizza dan makanan-makanan Western. Memang bertuah..!!!!

Kalau nak solat pulak punya lah senang sebab ade banyak masjid dan surau.Dekat mall ade .dekt steysen bas ade..free pulak tue.Masalah nya nak dengan tak je.Memang bertuah..!!


Bayangkan pula…

Celik-celik bangun tido kita ada kt khemah pelarian dekat Palestin.Terasa lapar nk breakfast nk makan nasi lemak.Memang tak dapat lah..nak cari roti sebuku pun susah.Kalau dapat pun roti sebuku tu ,kenalah kongsi dengan sepuluh orang lagi ,yang hunger nye tahap boleh makan seekor kuda.Memang malang…!!!


                                   bayangkan kita berada di tmpt dia....
                                             
Celik-celik ,korang cari mak dengan ayah tp dua-dua dah meninggal ,dan hanya tinggal engkau sebatang kara tinggal di rumah anak yatim menumpang kasih sayang.Memang malang..!!

Lepas tu pula celik-celik bangun nak ke kuliah maklum lah sebelum nie orang berada tapi sekarang jgn kata kereta BMW,ataupon Ducati ,basikal mini pun xda.Kena jalan atau naik bas..masa nie lah nk merungut ,salahkan semua nya…hmm Memang malang..!!!

Selalu kalau nk dekat birthday ,ayah mak,member kita sibuk nk buat parti kat kita,tp celik-celik semua tu dah takda.Member pon tak berapa nk ada.Pasal birthday kita lak ,kena ingat sendiri lah sapa lagi nk ingat ..Memang malang..!!!

Lebih malang lagi kalau pada pasangan yang suka berzina all the time and making maksiat their favorite hobby..celik-celik anda telah di sah kan kena AIDS …huih lagi tersangat malang..!!!!


 Begitu mudah kita lupa di saat kita di beri nikmat...Ucapkan syukur pada setiap yang kamu ada pada Allah S.W.T...


Tweet kan nya !

2 comments: