Jun 12, 2010

Cemburu dengan Dosa ...

Salam..

World Cup sudah mula! Fuhhh...nampak nya rakyat Malaysia akan menjadi Bekman dalam sebulan lebih nie,sebab berjaga malam layan bola tapi jangan sampai ponteng keje ,kelas sudah!.Apa pon mau buat jangan sampai lalai dan lupa perintah ALLAH S.W.T .

Tak salah aku dulu , salah satu tempat kt Mesir kena serang sebab rakyat nya terlalu asyik dengan bola sampai tak sedar daerah mereka akan diserang( <--kalo fakta aku silap ,sila betul kan-- ),jangan lupa ini semua antara taktik Yahudi Laknatullah.

Panjang lak mukadimah,belum pada main point tajuk aku lagi tue.------------------------------------



Romantis,secocok kan!,ala aku nk macam tue!nie mantop nie..Inilah antara ayat agak murni ,aku malas je tulis ayat celaka-celaka yang lain(nnt kena boikot puler..kehkehkeh!!..)ayat-ayat tue kadang-kadang keluar dari benak hati ,atau tersembur keluar dari mulut bila melihat pasangan yang bukan muhrim bersama.

Pertanyaan aku adakah kita cemburu dengan cinta mereka atau kita cemburu dengan perbuatan(dosa) ketika mereka bersama?Yang mana satu ? Kalau cemburu dengan dosa mereka ,yakni perbuatan maksiat ,mereka sedangkan kita dijauh kan dari perbuatan itu(Alhamdulillah..) .Ialah zaman sekarang memang menjadi trend ,habitat..Eh silap habit(<--err...saje buat lawak bosan..) remaja berpacaran,berpeleseran ,bercumbuan,ber-arakan dan macam ber lagi lah,Aku pun kekadang terdetik jua camtue "Kalau lah ade awek,boleh lah...." Astaghfirullahalazim.. ,orang lain aku tak tau lah ,walau terdetik niat celaka itu tapi kalau terbawa-bawa parah jua menanti aku dan sesiapa yang meneruskan niat sebegitu.

Pekara nie berlaku disebabkan minda kita di suntik secara ke-otomatik-an(automatik) oleh orang disekeliling kita,hiburan yang melampau tahap gaban sume scene ganaz,ghairah sume kasi tonton ,kalau kena comment diorang akan jawab camnie"Sume scene itu sbg contoh supaya remaja tidak mencontohi nya"(kehkehkeh!! buat geli je bulu ketiak aku ..) betol lah tak nak remaja contohi tapi tak buleh ke buat scene tue dengan prespektif yang lain,InsyaAllah ade cara nya nk mendidik,tapi kena ingat matlamat tidak menghalal kan cara.

Contohnya aritue aku (terpaksa)pergi tengok Lagenda Budak Setan(LBS),member aku kata citer nie berdasarkan novel popular ,dan kini diadaptasi ke layar perak.Sebelum pergi nie pon member aku dah mencanai-canai kan kat aku bahwa LBS nie best giler,dan dengan innocent aku melayan citer ini.Anda pon sedia maklum pelakon nya sapa ,so takyah nk tulih nama mereka ,bagi pandangan logik aku jalan citer nya bagus lah(tapi mungkin hebat lagi dlm novel sbb dlm filem perkembangan watak sume agak cepat ..baca lah novel utk dpt feel..) tapi bila lihat sudut akhlak ,Huh..kena tulis ka!?..haha!..banyak betol peluk nya,sedih peluk ,marah peluk,happy peluk dan banyak lah lagi. So..lepas kuar panggung aku comment kat member aku" Awat banyak sangat peluk nie ?kt mana lagenda dia?"(ini lah pertanyaan dari pihak pembangkang..kehkehkeh!!!) member aku dengan selamber tenuk berkata"Dah cerita cinta remaja sekarang macam tue weh..".Walaupun aku sudah tahu jawapan beliau sebegitu tapi aku masih mahu jawapan yang asing dari itu.Mungkin di Isketambola ada jawapan nya?(kat mana kah itu?..)


 Jiwa anak Adam mana yang tidak terpengaruh dengan pekara dosa kecuali para nabi yang sentiasa maksum,kalau sudah demikian marilah kikis sedaya mungkin hasrat cemburu yang tidak kenal tempat itu.Mahu kan cinta ,mahu kan pasangan dunia dan akhirat , maka Carilah Cinta Allah S.W.T....

Tweet kan nya !

No comments:

Post a Comment